2KB: De wolf en de zeven geitjes.

2KB: De wolf en de zeven geitjes.

De wolf en de zeven geitjes

 

Het sprookje werd  ten volle beleefd in de klas:naspelen van het verhaal,tikspelletje met de wolf en de geitjes,wolvenmasker kleuren en knippen,zelf poppenkast spelen,een gezelschapsspel,logisch rangschikken van de verhaalplaatjes,tekenen,zingen,verkleden,schminken , knutselen en schilderen van de klok,de struiken,de stenen  en de schaar voor het toneel,..

 

Tot slot werd het toneeltje en het liedje met veel enthousiasme opgevoerd  voor de (groot)ouders op het familiefeest!

 

  • Lees Meer
    18 Hits

    2K: Thema "Kom uit je ei kleintje !"

    2K: Thema "Kom uit je ei kleintje !"

    We werkten rond het  prentenboek:" Kom uit je ei kleintje".

    Eieren, kuikens, kippen, ... waren de rode draad in ons thema. 

     

    Met de eieren deden we heel wat wiskundige activiteiten: tellen, sorteren, rangschikken van groot naar klein, oefenen van de begrippen meer-minder-evenveel. We kookten, schilderden, knutselden zongen liedjes .. en we kregen ook nog het gezelschap van drie kleine kuikentjes. Na  wat overleg kregen ze uiteindelijk de namen 'Cliff, Cly en Fly. Twee weken lang verzorgden de kleuters onze drie kleine huisdiertjes. Eten, drinken geven, het hok schoonmaken en af en toe de kuikens eens extra knuffelen. Taken die de kleuters met heel veel plezier deden. Ze deden dit prima ! 

    Ook de kleuters van 2Kb waren dol op hun drie kuikentjes in de klas:Liefje,Vlekje en Plekje. Met veel liefde werd er voor gezorgd:eten en drinken geven,hok verschonen,voorzichtig aaien ,…We kijken er naar uit om ze eens te bezoeken in het kippenhok!

     

  • Lees Meer
    219 Hits

    Pinokkio, de sprookjesheld uit de 2 de kleuterklas.

    Pinokkio, de sprookjesheld uit de 2 de kleuterklas.

    Twee weken lang was Pinokkio onze sprookjesheld. De kleine marionette veranderde in een echte jongen ...

    Gepetto, Japie Krekel, de blauwe fee, figaro en Cleo de vis waren ook van de partij. Timmeren, schilderen, kleuren, dansen, bewegingsexpressie, zingen, knutselen, drama... Het sprookje kwam tot leven in onze klas.

  • Lees Meer
    64 Hits

    2K: Thema: 'Maskers op de snoetjes!'

    2K: Thema: 'Maskers op de snoetjes!'

    Na het opzetten van echte maskers gingen we meteen aan de slag om er eentje te knutselen met een  ballon,papier en veel lijm.

    Daarna beschilderden en versierden we elk ons eigen masker.

    Ook de winkel vol verkleedkledij draaide op volle toeren.

    Voor ons carnavalsfeest bakten we heerlijke pannenkoekjes en de laatste dag was het eindelijk zo ver!

     

    Iedereen kwam verkleed naar school en met nog wat schmink op onze snoet kon het feest beginnen!

     

     

  • Lees Meer
    215 Hits

    2K: Thema: Koning Lollie (energie)

    2K: Thema: Koning Lollie (energie)

    Met de verhalen van koning Lollie gingen we op ontdekking naar energie.

    Elke dag een ander thema in de kijker:water,stroom en licht,zon,wind ,water.

    Op een speelse manier deden we heel wat ontdekkingen over energie.

    De laatste dag verdienden we in een groepsspel veel koningsmunten waarmee we heel wat  energietips verdienden voor Koning Lollie.

     

    Niet alleen koning Lollie maar ook wij weten nu heel goed hoe we zuinig kunnen omspringen met ENERGIE!

  • Lees Meer
    211 Hits

    2KB: Thema 'Ik voel me..'

    2KB: Thema 'Ik voel me..'

    Ik voel me..

     

    Met de doos vol gevoelens leerden we de gevoelens( blij,bang,boos,verdrietig) bij ons zelf en de andere te herkennen,benoemen en hoe er mee om te gaan.

    Daarna durfden we nog wat langer stil staan bij het gevoel:BANG!

    Het boek:"Ik kan niet slapen"van Ingrid en Dieter Shubert was meteen raak om onze eigen bange belevingen te vertellen en te fantaseren over MONSTERS!

    We knutselden een eng maar grappig snottebelmonster,boetseerden een monstertje,bouwden monsters,mepten er op los met het spookspel,speelden zelf voor monster,..

     

    Samen zongen we:"...dan ben ik bang bibberbibber bang,iedereen is wel eens BIE BOE BAN

  • Lees Meer
    185 Hits

    2KA: Thema "De Meneertjes en Mevrouwtjes"

    2KA: Thema "De Meneertjes en Mevrouwtjes"

    Twee weken lang werkten we rond het thema "De Meneertjes en Mevrouwtjes" naar de boekjes van Roger Hangreaves. Elke dag zat er een ander meneertje in ons huisje. De eerste dag was dit Meneertje blij (of vrolijk). We werkten rond de gevoelens. Keken in een spiegeltje naar ons blije, verdrietige, boze en bange gezichtjes. We maakten een gevoelskalender, bespraken situatieprentjes en sorteerden deze in de juiste gevoelsdozen. Ook het verbergen van de gevoelens kwam aan bod. Probeer maar eens je lach in te houden als iemand voor je staat die gekke bekken trekt.

    De tweede dag kwam "Meneertje nieuwsgierig" aan de beurt. We speelden een tastspel om te weten wat er in de doos zat en leerden een versje.

    Op dag drie kwam meneertje sterk te voorschijn. We werkten rond de begrippen 'zwaar/licht' en 'zwaarder/lichter'. Hiervoor gebruikten we de weegschaal en kwamen we te weten hoe sterk wij wel zijn. We konden elkaar opheffen en probeerden dit ook met allerlei voorwerpen uit de klas. 

    De volgende dag was het meneertje kletskous die ons een bezoekje bracht. We speelden allerlei taalspelletjes, deden mondgymnastiek en zochten naar lange gekke nonsenswoorden.

    De vrijdag ontdekten we meneertje sloddervos... we oefenden de schrijfdans met de verfrollers. Op muziek maakten we grote bewegingen. En zo toverden we meneertje sloddervos op ons blad.

    Ook meneertje Vreetzak, meneertje Bots, meneertje Hatsjoe  en mevrouwtje Lenig brachten ons een bezoekje...