1KC: Roodkapje in het bos

In de laatste 2 weken voor de herfstvakantie maakten de kleuters kennis met het sprookje 'Roodkapje'. We maakten kennis met de verschillende personages en luisterden naar verschillende versies van het verhaal.  In het poppenhuis konden we het verhaal naspelen.

Roodkapje draagt een rode mantel. We kleurden de mantel rood en knipten rode snippers om daarna op de mantel te kleven.  Juf nam van ons een foto en kleefde die op onze mantel.  Zo waren de kleuters allemaal Roodkapje! In het verhaal kom komt ook de wolf voor. We schilderden een wolf. Dit keer niet met een penseel, maar wel met een vork. 

Het sprookje van Roodkapje speelt zich af in het bos. We brachten takken, nootjes en bolsters mee uit het bos tijdens onze herfstwandeling.  We bekeken de takken in onze klas. Er waren dikke, dunne, grote en kleine takken.  We maakten ook kennis met Krullenbol.  Dit is onze schrijfdans.  We tekenden een mooie herfstboom op het juiste ritme. Daarbij mochten we nog enkele stickers kleven. 

We leerden ook het liedje: 'Zeg Roodkapje..'

Er waren ook 2 jarigen in onze klas. Nelix en Myrthe werden 3 jaar. Proficiat!

Na de vakantie verwelkomen we 2 nieuwe vriendjes in onze klas. Amaury en Cyriel. Welkom!



Lees Meer
  627 Hits

K1A: Roodkapje in het bos!

De voorbije twee weken gingen we aan de slag met het sprookje van Dick Bruna van Roodkapje.  Het kleine meisje met het rode kapje die grootmoeder koekjes ging brengen maar owee de boze grote wolf tegenkwam in het bos.

We maakten in de klas ook kennis met Wolfie de lieve wolf uit het bos (zo zie je maar dat niet alle wolven boosaardig zijn). Hij had al vlug zijn bosvriendjes meegebracht: Meneer de uil en Vosje.  Altijd dolle pret als ze over hun bosavonturen vertelden.

De woensdag op de rode dag brachten we nog maar eens rode spulletjes mee en kwamen we in het rood naar de klas. In de turnzaal speelden we het spelletje: 'Wolfje, wolfje ben je wakker? ' Als we huilden als de wolven werd hij altijd heel snel wakker.

In het poppenhuis konden we ons verkleden als de wolf en Roodkapje en zo het verhaal naspelen.

We hebben ook heel wat geëxperimenteerd: we hebben een wolf geschilderd met een vork in plaats van met een penseel en we hebben ook geschilderd met dikke en dunne takken en lange en korte takken.  

In de zandbak speelden we met echte kastanjes, eikels en takken.

Met de schrijfmethode van krullenbolle tekenden we op de muziek de herfstboom.

We mochten ook proeven van de lekkere besjes uit het bos.

Lees Meer
  603 Hits

1KB: Met Roodkapje door het bos

De voorbije 2 weken namen we de kleuters mee doorheen het verhaal van Roodkapje. De kleuters beluisterden het sprookje in heel wat verschillende vormen en versies. 

In het poppenhuis werd het verhaal nagespeeld en werden heerlijke koekjes gebakken voor grootmoeder. In de boekenhoek speelden de kleuters het verhaal na met de poppenkastpoppen en vingerpoppetjes. Aan de lichttafel versierden de kleuters de mantel van Roodkapje en ook het witte doek werd omgetoverd tot een mooie rode mantel voor Roodkapje.

De kleuters stempelden een bos met kokers en puzzelden de wolf weer bij elkaar. Roodkapje kreeg een mooie rode mantel met kleurpotloden en snippers. 

We schilderden voor 1 keer ook met een vork in plaats van met een penseel. 

Als afsluiter van het thema bakten we uiteraard heerlijke wafeltjes. Deze keer niet voor oma, maar voor onszelf. 

Lees Meer
  563 Hits

K1A: Appels en peren!

 We hadden twee verschillende stukken fruit gevonden in de tuin: een appel en een peer. Dit moesten we toch wel even proeven. We vonden het allebei lekker maar voor sommige kleuters was het ene stukje fruit al wat lekkerder dan het andere.

we beslisten om de appel te schilderen: mooi ROND maar eenmaal bezig was er toch wel een kleutertje die vond dat zijn stukje toch wel meer op een peertje leek.

Daarna gingen we met onze fijne vingertjes aan de slag om snippers te scheuren om dan onze omtrek van de appel op te vullen met onze snippers.

We haalden de plasticine tevoorschijn om te rollen en te draaien en zo kwamen we tot mooie bolletjes en nog een steeltje er in.  Dit was slechts oefenen daarna deden we het voor echt met de klei (dit was een heel ander gevoel: veel natter en kouder). We maakten drie appeltjes en we gingen met juf Sarala in de tuin op stap om takjes te zoeken om als steeltjes voor de appeltjes te gebruiken. Daarbij leerden we een leuk versje.

We hadden beslist om met de 3 kleuterklassen een appelmoesfeest te houden in de refter maar daarvoor hadden we al wat appelmoes nodig. Juf Maaike had een kleutertje in de klas met een echte fruitwinkel en had dan ook de nodige inkopen gedaan. We hadden de appeltjes mooi verdeeld over de 3 klassen.  We gingen eerst aan de slag om ons stappenplan te tekenen (benodigdheden en hoe gaan we te werk). Alle kleuters mochten helpen meesnijden en dan in de grote pot en in de namiddag was het eindelijk zover wat kan appelmoes met appelbrokjes (jawel niet gemixt) lekker smaken.

Verder deden we ook nog aan legendekleuren en patroonkleuren en deden we een leuk bewegingsmomentje in de turnzaal rond appeltjes plukken en appeltjes vangen.

We hadden ook onze 1e jarige kleuter in de klas. Een dikke proficiat aan Tuur 3 jaar!


Lees Meer
  475 Hits

Contacteer ons

A    Gravenbos 6, 8470 Gistel

E    info@gravenbos.be

T    +32 59 27 63 63

 

Volg ons

Heb je dit al bekeken?

27 september 2023
11 november 2023
14 september 2023

Over Gravenbos

Het schoolteam is blij en dankbaar voor het vertrouwen dat u in onze school stelt. Wij zullen ons ten volle inzetten voor de opvoeding en het onderwijs van uw kind.

U mag een christelijk geïnspireerde, eigentijdse opvoeding en degelijk onderwijs verwachten.

Bij vragen en problemen staan we steeds voor u klaar om samen naar een oplossing te zoeken.

Populaire artikelen

23 augustus 2023
27 september 2023